Да нарушиш правилата! Тактиката за успех (част 2)

Влез през Facebook
Вход | Регистрация




 
Любопитно

Ето и втората част на материала „Знаете ли защо трябва да промените правилата в бизнеса си!”, на която попаднахме в сайта www.lifehack.bg. В нея ще откриете още примери и тактики за това как понякога нарушаването на правилата се оказва най-добрата стратегия за правене на бизнес.

„Ред Лейк”

През 1989 година Роб Макюън станал мажоритарен акционер в старата, неработеща добре златна мина „Ред Лейк” в Онтарио, Канада. Той бил сигурен, че някъде в мината има висококачествени златни залежи, но не можел да ги открие. Тогава на някакъв компютърен форум чул за „Linux” и за това, че програмиращите кодове на операционната система са общодостъпни, така че всеки да може да предлага подобрения.

Макюън решил, че може да използва тази идея в минната индустрия. Затова публикувал всички геологически и статистически данни за мината в Мрежата и ги направил достъпни за всички. През март 2000 година той отправи предизвикателство – „Голд- корп” предложи награди на обща стойност 500 000 долара за онези, които посочат най-точно къде да се търси злато.

Останалата част от минната индустрия бе изумена и скептично настроена. Макюън наруши едно от най-старите правила в минното дело – данните за проучванията и залежите бяха неприкосновени и не се разкриваха пред никого поради страх от вражеско поглъщане. Но Макюън беше външен човек и използва радикално нов подход.

Предизвикателството получи огромна публичност. Над 1400 учени и геолози от целия свят изтеглиха данните и извършиха виртуални проучвания. Победители станаха два екипа от Австралия – „Fractal Giraphics” и „Taylor Wall Associates”, които никога не бяха виждали мината, но бяха разработили прекрасни триизмерни графични модели. Становищата им се оказаха изключително точни, както и тези на следващите четирима класирани в състезанието.

През 2001 година, след отправеното предизвикателство, мината произведе десет пъти повече злато отпреди и на много по-ниска цена за унция.

Като промени гледната точка, възприе идея от друга област и наруши правилата на индустрията, Макюън постигна забележителен пробив.

ОГЛЕДАЙТЕ ПРАВИЛАТА В БИЗНЕСА СИ

Много от правилата в бизнеса са наложени в отминали времена и са се задържали по силата на навика.

Добър пример е клавиатурата QWERTY, която се използва във всички настолни компютри. Това подреждане на клавишите на пишещата машина е създадено през 70-те години на XIX век, за да забави скоростта на писането, тъй като при твърде бързо писане клавишите на пишещата машина се заклещвали един с друг. Като поставили най-често използваните букви – е, a, i, о – по-далеч от показалците, проектантите намалили скоростта на писането и клавишите не се заклещвали. Тези механични заклещвания отдавна ги няма, но ние продължаваме да спазваме остарялото и излишно правило за подреждане на буквите върху клавиатурата.

Колко от правилата във вашата организация са от този вид – създадени за обстоятелства, които днес вече не съществуват?

Генералните щабове на Англия и Франция смятали, че познават правилата на войната. Хитлер нарушил тези правила и минал през неутрална Холандия и Белгия, за да заобиколи линията Мажино.

Ако бизнесът ви се ръководи от остарели правила – все едно дали явни или скрити- тогава някой умен конкурент може да ги наруши и да намери по-добър подход към клиентите.

Това направи Ричард Брансън, когато основа „Virgin Atlantic”, за да премери сили с могъщите „British Airways” и американските транслантически превозвачи като „American” и „РапАт”. Тогава правилата бяха пътниците в първа класа да получават първокласно обслужване, пътуващите в бизнес-класата – адекватно обслужване, а на пътуващите в икономичната класа да се осигурява само най-необходимото. Брансън елиминира първата класа и вместо това осигури първокласно обслужване на пътуващите в бизнес-класата. Въведе нови неща, включително безплатни питиета за пътуващите в икономичната класа, видео върху облегалките за главите и превоз с лимузини до летището.

Анита Родик забелязала, че повечето аптеки са претъпкани с тоалетни принадлежности, парфюми и медицински кремове в скъпи опаковки и ефектни луксозни шишенца. Тя направи обратното, предлагайки в магазините „Body Shop” стоки в евтини пластмасови шишенца с обикновени етикети. Това не само й спести доста излишни разходи, но и подчерта, че от значение е съдържанието, а не опаковката. Родик наложи „Body Shop” като естествен, одухотворен и в тон с екологично съзнателния потребител.

СЪВЕТИ ЗА НАРУШАВАНЕ НА ПРАВИЛАТА

Дайте си сметка, че в бизнеса ви има множество неписани правила, които ви ръководят и ограничават.

Седнете и запишете всички действащи в бизнеса ви правила.

След това помолете някой да добави онези, които сте пропуснали.

Продължете, докато се получи дълъг списък. После помислете кои от правилата са важни и кои ви ограничават и могат да бъдат нарушени. Най-вероятно е възможно да нарушите повечето правила по един или друг изобретателен начин.

Избройте най-лошите и скандални неща, които бихте могли да направите в своя бизнес. Използвайте това като отправна точка и продължете към по-по-лезни идеи.

Запитайте се каква нова компания във вашия бранш биха създали Ричард Брансън или Роб Макюън. По какъв по-различен начин биха действали?


 

Коментари към "Да нарушиш правилата! Тактиката за успех (част 2)":
 
Copyright © 2010 BEU All rights reserved. | Colocation @ Sofia Data Center RSS BEU.bg