Фолклорни легенди се носят, че някъде по света, всяка минута от всеки един ден, се купува бутилка от легендарния парфюм Chanel No. 5. Той остава на върха на най-продаваните парфюми, почти век след като е създаден от Ърнест Бо - руски парфюмер, който бил представен на Габриел Шанел от тогавашния й любовник – Херцог Дмитри Романов. Романов избягал от революцията в Русия заедно с химика и се заселили в Биариц, Франция през 1920г. Година по късно, през 1921г. - легендарния парфюм се появява на бял свят.
Парфюмите, появили се преди това, имали тежки миризми и били пакетирани в прекалено декорирани бутилки. Номер 5 бил различен. Разбира се, той съдържал цветя, много цветя – главно жасмин и роза, но все пак той не наподобявал никой друг. Едва тогава, за пръв път се появява първият абстрактенаромат, именуван с щастливото число на Шанел – 5, вместо нещо по-женствено или провокативно. Самата Шанел инструктирала Бо да направи „женски парфюм, с аромата на жена“. Не е и съвпадение, че тя е и първото „лице“ на No.5,снимана в собствения си апартамент от Мен Рей.
Оставяйки естествените суровини настрана, пазени в Грас – където се отглеждат, тайната на No.5, неговия неуловим характер и наистина новаторски аромат, всъщност е химически. No.5, е първият парфюм света, в който се използват алдехиди, молекули взети от продукти с естествен произход и лабораторно синтезирани във Франция. Тези алдехиди били известни и преди това, но никой преди Бо, не ги използвал в аромат. Алдехидите започват от отблъскващи – формалдехид, например, който е агресивно пренаситен до безкрайно желателни – брашнести, чисти и необикновено искрящи – всички качества, които No. 5 притежава.
Чистата, кристална бутилка на Chanel No. 5, била изключително иновативна и се е променила съвсем малко от както е създадена. Тя е мигновено разпознаваема като Кока-Кола, и също като нея, била представена в безброй цветове от Анди Уархол през 1950г., което само затвърдило иконичния й статут.
За разлика от други парфюмерийни къщи, последователите на Шанел – включително и самият Бо, са охранявали величието на No.5, сякаш съществуването им зависело от това.Разбира се, някои съставки от тези, които първоначално се съдържали в кехлибарения сок, вече не са на разположение, но други, способни да ги възпроизведат са намерени. Това не значи, че те не са успели да преосмислят No.5 и да гарантират, че той ще остане в крак с модерната парфюмерия и да привлича потребителите до днес. През 1924г , самият Бо въвежда Chanel No.5 "Eau de toilette ". По-късно, Жак Полж, който се пенсионира миналата година, но е „носът“ в Шанел повече от 30 години, формулира „Chanel Eau De Parfum“ и по-късно по-лекия и свеж „Chanel No. 5 Eau Premiere”
Както често вървят нещата в света на фините аромати, неговия наследник и син – Оливие Полж, се е заел да преобразува Chanel No.5. Той скоро ще пуска на пазара новия “No.5 L’eau”, който е по-лек и свеж от предшествениците си.
За пореден път, обаче, „No.5 L’eau” има за цел да допълни, а не да отнема от могъщия парфюм No. 5.
Така и трябва да бъде – защо да се закачаш със съвършенството?