Как мислят успелите хора? (част 3)

Влез през Facebook
Вход | Регистрация




 
Любопитно

„Ако ще грешиш, греши смело! И по много пъти...” – така обича да казва един мой познат. И си мисля, че това доста добре се съотнася към това как мислят и действат успелите хора. А третата част на темата, на която попаднахме в kadebg.com, ни дава още информация по този въпрос и не само...

 

БИЗНЕС НА ЗАГУБА

Когато стане ясно, че даденият бизнес няма бъдеще, обикновените хора трудно признават поражението. Тяхната стратегия е да отлагат затварянето, да изчакват „още малко” и да се надяват бизнесът да потръгне в някакъв бъдещ момент.

Проблемът е в това, че ако един малък бизнес не дава индикации за успех в първите 6 месеца, вероятно той никога няма да потръгне. Ако едно павилионче за закуски прави 3000 лв. месечен оборот първите 6 месеца, разумно ли е да очакваме кой знае какво подобрение през вторите 6 месеца? Но докато един роден предприемач няма никакви скрупули да „дръпне шалтера” на един куцащ бизнес още първата година, то повечето хора неволно удължават агонията с надеждата за по-добри обстоятелства следващия месец, и следващия месец, и следващия месец. Отчасти това се дължи на липсата на достатъчно бизнес идеи – „Ако зарежа този бизнес, какво ще правя после?”.

Всъщност, умението да се отказват навреме, и то без срам или угризения, играе ключова роля за успеха на родените предприемачи.

Да се отказват навреме съвсем не означава да се отказват при първата трудност. Напротив – добрите бизнесмени преследват целите си с предостатъчно амбиция и енергия, но ако тези цели се окажат задънена улица, те предпочитат да спрат възможно най-рано, без да отлагат.

Например, ако в първите 6 месеца стане ясно, че цветарският магазин на центъра никога няма да потръгне, те приключват с него. Ако след 10 стабилни печеливши години видеотеката изведнъж остане без клиенти, понеже вече има компакт-дискове, те приключват с нея. По този начин, вместо да прахосват енергията си за бизнес с твърде съмнително бъдеще, те могат да я насочат към атака на следващата цел.

Професорът по психология Грегори Милър казва: „В западната култура имаме тази традиционна идея, че да си упорит е хубаво, че ако работиш здраво, можеш да постигнеш всичко. Моето мнение е че упорството е хубаво нещо, но понякога най-адаптивно е да си признаеш, че от тази цел нищо няма да излезе”.

 

ОТ ПРОВАЛ КЪМ УСПЕХ

Защо добрите бизнесмени имат куража да продължават да опитват нови неща, дори когато последните им бизнес начинания са завършили с провал?

Защото така тестват своите теории на практика. Провалът носи информация. Провалът на една бизнес теория може да означава, че обратната теория е вярна - ако не става с ниска цена, пробвай с висока. Ако не става с плащане в брой, опитай с разсрочено плащане.

Томас Едисон казва: „Аз не съм се провалил. Просто съм открил 10 000 начина, по които не става”.

10 малки провала – или дори 10 000 – са по-добре от един голям провал. Първо, не са фатални, второ, от десет малки грешки се научава много повече, отколкото от една голяма.

Добрите бизнесмени правят микро-тестове на своите предположения постоянно. Голяма част от тях се оказват погрешни, но за сметка на това пък, когато открият нещо вярно, знаят, че то наистина работи.

Ето защо те са готови да изпробват някакъв бизнес и бързо да го зарежат, ако нещата не се получават. Това е част от тестването. Освен това те не робуват на общоприетото и не се стряскат от остроумни поговорки като: „Които се отказват, никога не печелят; които печелят, никога не се отказват”.

Макар че според Сет Годин, и в тази теория има нещо вярно: „Кълвачът може да клъвне 1000 дървета по 20 пъти – тогава той ще е зает, но няма да свърши работа. Или може да клъвне едно-единствено дърво 20 000 пъти и да си осигури вечеря”.

Тънкостта се състои в това да се откажеш от правилното нещо в правилния момент. И богатите, успешни бизнесмени го знаят.


 

Коментари към "Как мислят успелите хора? (част 3)":
 
Copyright © 2010 BEU All rights reserved. | Colocation @ Sofia Data Center RSS BEU.bg