In vino veritas – Непресъхващ извор.
Виното опиянява, но не по-малко опияняваща е силата на креативността. Вече толкова години, изворът с идеи на Екатерина Гецова не стихва.
На 18 ноември от 18,00 ч. в галерия „АРОСИТА”, на ул. Врабча 12 Б, в София ще бъде открита юбилейна изложба на художничката , по повод 75 –тата й годишнина. Това е единадесетата й поред самостоятелна изложба, без да споменаваме, участията й в общи изложби и наградите, проектите й за градска архитектура и интериор в България, Япония..., (Последните с декоративно монументален характер в мащабни размери от 11х 2 и 9х2 метра)
За Екатерина Гецова опияняващият еликсир на истината е стъклото. От него и чрез него тя черпи вдъхновение, стимул и мотивация вече повече от пет десетилетия. Този изключително трудоемък, недружелюбен материал (горещ и едновремнно студен, остър и чуплив) в ръцете й е изцяло опитомен. И това е видно ако погледнем дори само част от създаденото от Катя Гецова до момента. Не са много авторите, които чрез едно изразно средство навлизат в полето и на скулптурата, и на инсталацията, и на стенното пано, и на пластиката, на декоративно-монументалните проекти в архитектурна среда.
В последната изложба на Екатерина Гецова ще видим няколко пана, в които стилът й е силно разпознаваем. Изработени в смесена техника, съчетаваща ситопечат, релеф, рисувано стъкло. Абстрактни или фигурални, геометрични или инкрустирани, елементите в тези пана се подчиняват на една вътрешна структура, композиционна цялост, които Гецова е доказала, че владее безупречно. Нейните „картини” от стъкло се основават на пластичното, надхвърлят декоративното, докосват се до живописното и графичното, оформяйки онзи синтез от възгледи и технически способи, който я откроява като автор.
И макар изградила вече име, което недвусмислено се свързва с изкуството на стъклото, Катя Гецова не спира да търси и експериментира, да надхвърля собствените си постижения.
От няколко години Екатерина Гецова е запленена от дървото като материал. В новите й серии пластики дървото е суров, почти необработен блок (някъде просто оцветен), който служи за основа, на стъклените детайли. Тази негова функция, на постамент обаче е само привидна. Дървото контрастира и едновременно с това допълва стъклото. Авторката противопоставя неговата мека, топла и податлива на обработка материя на твърдото, крехко и чупливо стъкло. Прозрачността и отразяващата му способност изпъкват още по ярко, заобиколени от плътната дървена маса.
Дългогодишният опит и професионализма на Катя Гецова й позволяват да се забавлява в процеса на създаване на произведението. Последните й работи оставят усещане за игра с материала. Игра между въображението, разума и опита. Съчетаването на дървени блокове с вече обработени елементи от стъкло, тяхното поставяне в прорези, създава асоциации с реденето на пъзел или сглобяването на лего. Лекотата обаче е измамлива, илюзорна. Съвременни, концептуални и загадъчни пластиките на Катя Гецова разширяват границите на художественото стъкло и представите за него. През нейните очи възможностите за неговите приложения изглеждат неизчерпаеми.
А каква е символиката на пресушените бутилки вино сред дъските от празните бурета? Те ни карат да си зададем въпроса... Дали всичко е изпито? Или тепърва предстои да се лее още много от този божествен еликсир.
Екатерина Гецова завършва Художествената академия в Прага, специалност стъкло при световноизвестния проф. Либенски. Заедно със съпруга си Колю Гецов е основател на знаковото за съвременното изкуство в България пространство - галерия „Аросита”, създадена 1991 г. Катя Гецова е организатор и на Международния фестивал на стъклото, провеждан през две години от 2010-та до 2016-та година. Фестивалът, освен че популяризира художественото стъкло и го утвърждава като равноправен на другите видове и жанрове изкуство, дава платформа за изява и обмен на опит на ученици, студенти и художници от цял свят.
Автор: Ани Венкова