Дали е добре да мотивираме децата за добро поведение с награда, изразяваща признателността ни? Затвърждава ли този подход постижението на детето?
Ако поощряваме по този начин детето, дали ще се стреми към добри постъпки и развитие и без да го очаква награда?
Ето как можем да покажем уважение и признание към неговата личност, като едновременно стимулираме изграждането на неговата здравословна способност за самооценка.
Обясняваме разбирането си какво поведение желаем да има детето
Важно е ясно да обясним какво поведение е добре да има детето ни. Да поддържа стаята си подредена, да си оправя леглото, да се грижи за вещите си. Да си напише домашното 20 минути преди обяд и тръгване на училище.
Нека наградата да е такава, която може да оцени и не надвишава многократно разумните граници
За да мотивираме ежедневни резултати от детето е добре и стимулиращите награди да се изпълняват ежедневно. Да разкажем още една приказка, да отпуснем още час за игра…
Можем да зарадваме детето и с нещо, което е искало и е събирало от парите за закуски. Съобразяваме наградата с постиженията, но внимаваме да не се превърнат в прекомерно материално поощрение.
Показваме радостта и от малките неща
Детето трябва да чувства и да се радва и на малките неща.
Знаем, че ако нямаме способността да изпитваме радост от истинските малки радости, не сме подготвени и за по-големите.
Освен това голяма награда за изпълнението на малка задача може да остави децата с нереалистични очаквания за в бъдеще, което няма да им е от полза.
След постижение в училище, можем да посветим повече време за взаимни радости, разходка в парка, излет в планината, докато разговаряме, и обръщаме внимание на малкото поникнало цвете, птичата песен, греещото слънце, на рисунката, която сме нарисували, докато си почиваме. След това можем да почерпим детето с любим десерт и да удължим времето за предпочитаното от него занимание сред природата.
Със сигурност детето ще се радва не само на малките неща, но и ще се зареди с много положителни емоции и ще усети вниманието, с което сме го дарили.