Какво трябва да знаете за пазара на изкуството в момента

Влез през Facebook
Вход | Регистрация




 
Препоръчано

Алекса Готард проследява развитието на пазара на изкуство последните 6-7 години за Артси (artsy.net)

Последните арт-новинарски заглавия не предвещават добри неща за пазара на ново-възникващото изкуство (произведения на млади, неутвърдени художници). По-рано тази есен, заглавията бяха пълни с твърдения, предизвикващи тревожност-: ". Творба на стойност $ 100 000, купена за бърза печалба, сега е на стойност около $ 20.000" "Колекционерите  изоставят новото изкуство"  Но сред силните продажби тази седмица на ново-възникващото изкуство на базара NADA ( New Art Dealers Allience- Съюз на новите колекционери) и Art Basel в Маями Бийч - секции „Нова” и „Позиции” (за ново изкуство), тези малко сензационни декларации бяха поставени под въпрос. По време на вечерна дискусия в Art Basel в Маями Бийч, четирима нови за  пазара на изкуството играчи - колекционера Шели Фокс Арън, галеристката Стефания Палумбо, арт консултанта Роб Тийтърс и писателя и търговец Кени Шактер казват нещата направо. В един развиващ се пазар, който е бил засенчен от непрекъснати обрати и шеметни ценови промени през последните пет години, те обясняват защо спада на паричната стойност не означава края на света за ново-възникващото изкуство. В действителност, пейзажът може да е  по-здравословен-и-разумен-от всякога. По-долу са показани три откъса от тяхната дискусия за текущото състояние на развиващите се пазари.

Пазара на бързата печалба претърпява реформа

Модератора Сара Дъглас, главен редактор на списание ARTnews, започва разговора със съкратен график на пазара на ново-възникващо изкуство през последните пет години. Тя проследява възхода в интереса през 2011 сред- работи на достъпни цени на млади и неизвестни художници; периода между 2013 и 2015 г., регистрира възход на цени на работи от страна предимно мъже художници в 20-те и 30-те им години, като Люсиен Смит и Израел Лънд и стръмния спад в цените на тези работи в последните 12 месеца.

Тези промени, тя обяснява, са предизвикани от от колекционери, които започват да  гледат на работата на млади художници и артисти като на инвестиция. Тези колекционери подстрекавали бързото повишаване на цените на нови картини и някои скулптури от млади художници и получават около 1,500-процента печалба за една година, между 2013 г. и 2014 г. Скоро след това, стойността на по-голямата част от тези творби спада до оригиналната първична пазарна цена, или дори по-ниско. Тази варираща промяна, оставя много спекуланти на червено, и връща назад кариерата на много млади творци.

"Периодът на интензивна спекулация беше повод за събуждане", обяснява Шактер. "Имаше прекъсване на връзката с факта, че хората на изкуството, които нямат история са продавали картини на исторически цени. Този пазар беше неустойчив. "В действителност, тъй като паричната стойност на работа, която е била обект на спекулации, е намаляла, спекулациите около нововъзникващото изкуство също намаляват, което означава, че по-малко от тези произведения навлизат на вторичния пазар преди кариерата на художника да е узряла.

Арънс, която заедно със съпруга си е натрупала значителна колекция на нови произведения, закупени почти изключително на първичния пазар, оспорва погледа на Шактер. "Ако гледах на пазара на изкуство като на инвестиция, аз нямаше да купя това, което съм купила. Аз може би щях да си купя по-утвърдени артисти, където е по-ясно каква ще бъде траекторията в цените ", обяснява тя. "Въпреки, че процентното увеличение може да е било много високо, прекупвачите не направиха големи суми пари. Така че щетите, които те потенциално са докарали на младите художници,  нямат значение за нас. "

 

Спекулантите не са напълно излезли от света на изкуството, обаче. Както Шактер посочва, триптих от 2014 на около тридесетгодишен художник Харолд Анкарт  се продава миналия месец в Кристис за $ 750,000, значително превишавайки най-високата си оценка за $ 120,000. "Алчността е фундаментална човешка характеристика, тя не си отива", обяснява Шактер. "Така че са на лице изобилие от случаи, в които все още има необуздана спекулация, но тя вече е овладяна-много от хората, които се появяват на пазара за бърза печалба са вън от играта."

Не-спекулативните пазари са все още стабилни

Докато цените на работи от спекулативния пазар през 2013-14 може да са намалели, стойността на много млади художници и артисти все още расте. Тези художници почти нямат работи, търгувани на вторичния пазар. Това в много случаи е благодарение на подкрепата на галеристи, който избягваха да продават на спекулантите и на колекционери, които отказваха да спекулират. Следователно, те са били в състояние да поддържат бавно, постоянно покачване на стойността, което често рефлектира в удължаване на списъка с изложби.

"Подхождахме към нашата програма, и работихме с художниците, мислейки за кариерата си в дългосрочен план", обяснава Палумбо, чиято галерия Supportico Lopezработи със списък от предимно млади художници и артисти и бе направила самостоятелен щанд на младия скулптор Майкъл Дийн на Art Basel в Маями Бийч. "Това, което се опитваме да правим и с колекционерите и с художниците е създаване на устойчив ръст и взаимоотношения.  И  установихме, че този начин на работа намалява натиска и напрежението може да спадне много бързо. "Подходът ни изглежда ни се отплаща. Всички скулптури на Дийн са продадени на втория ден на изложението, което показва удължаване на стабилността на развиващия се пазар (на млади, недоказани артисти).

Арънс, от своя страна, не е била възпряна от последните скокове и” дупки” на пазара. "Съпругът ми и аз сме купили и все още купуваме-много изкуство.", обяснява тя. "Има много различни видове стойности и паричната стойност е само една от тях. Случвало се е да открием огромна стойност в работа, която сме купили, без значение каква е първоначалната цена и дали тя расте или не. "Арънс колекционира, за да подпомага продукцията на изкуство, което се създава в момента, и за да живее и да се свърже с произведенията, които носи вкъщи. "Аз може да имам нещо на стената си, купено за $ 15 000 или $ 18.000 и да видя, че паричната му стойност нараства до $ 150 000 или $ 180 000, но аз все още го обичам. То не се сваля от стената ми. И ако аз вече не го обичам, тогава то отива в склада, не на търг. Ще мине време и аз може да видя, че стойността се връща до $ 15.000, може би до нула, но това не е причината, поради която ние колекционираме изкуство на първо място. "

И не само индивидуални колекционери са ангажирани да купуват произведения на млади художници и артисти – по този начин се избягва участие в спекулациите, които могат да навредят на кариерата на младите творци. Дъглас споменава , че е видял картина от Лънд в Art Basel в Маями Бийч във VIP салона, където са изложени творби от корпоративната колекция на швейцарската банка UBS . По време на прием в салона, Мери Розел (ръководител на художествената колекция на банка  UBS) обяснява, че Лънд е скорошна покупка, закупена на първичния пазар, като всички работи в огромната колекция на банката.

Колекционерите продължават да купуват ново изкуство, но също така разнообразяват портфолиото си

Докато развиващия се пазар, (пазарът на изгряващи художници) остава стабилен, благодарение на общността на колекционерите, които купуват изкуство по различни от чистата инвестиция причини, периода на спекулации 2013-2014 кара някои от тези ценители да се обърнат към пазара отвъд ново-възникващото изкуство. По времето, когато цените на произведения на млади автори скачат, те откриват, че могат да закупят работи от средата и края на кариерата на художници, със стабилна изложбена история за не много по-голяма сума, а понякога дори по-малка, от работите на младите таланти.

             Инсталационна кабина на Едуард Малинге, Арт Базел, Маями Бийч,  2016

"Има раздел на пазара на художници в  средата на кариерата си, например, който може да бъде достъпен на чудесна цена, и аз мисля, че спекулациите донякъде спомогнаха този факт", обяснява Тийтърс , който съветва много колекционери. "Тъй като цените за млади художници, които имат две изложби, ескалират и техните произведения се продават за $ 30 000, $ 40 000, можете да погледнете в средата на кариерата на художник, който е имал богата изложбена история и неговата работа се продава за същата сума."

Сега тези спекулации отслабват, и развиващия се пазар отново се нормализира, много от тези колекционери не са спрели да купуват работи от средата и края на кариерата на художници. Резултатът: разнообразни колекции, в които съчетават изкуство от ново-възникващите и от по-утвърдените творци. "Аз съм виждал колекционери, които купуват 30 творби за една година от млади художници и артисти за $ 10 000 всяка , а сега купуват няколко такива работи за $ 10 000 или $ 15 000 и друга работа на по-установен художник за $ 200 000," продължава Тийтърс. Това е неочакван, но може би здравословен резултат на неотдавнашните спекулации и получения спад в цените. Колекционерите не се отказват от развиващите се пазари, но те разширяват своите интереси към пазари, които са били до голяма степен игнорирани, (подобно на тези от средата на кариерата на художници и непознатата късна кариера на други) по време на бума на ново-възникващото  изкуство от последните 10 години.


 

Коментари към "Какво трябва да знаете за пазара на изкуството в момента":
 
Copyright © 2010 BEU All rights reserved. | Colocation @ Sofia Data Center RSS BEU.bg