Черният петък е част от битовата култура на САЩ , пренесла се и у нас и е денят след Деня на благодарността. Това е времето, когато купувачите се потапят в претъпканите магазини с надеждата да получат най-добрите празнични цени през този сезон. Това може да е чудесно за купувачите, но истинската история на Черния петък е по-тъмна, отколкото вероятно си мислите.
Има много митове, свързани с произхода на деня на супер купувача. Наименованието обикновено погрешно се приписва на идеята, че търговците на дребно този ден ще спрат да записват загубите си с червено мастило и най-накрая ще имат печалба, която ще бъде записана в черно.
Но терминът "черен петък" не идва от търговията на дребно. Всъщност няма нищо общо с пазаруването. Според History Channelпрез 50-те години полицията във Филаделфия използва този термин, за да опише хаоса в деня след Деня на благодарността, когато стотици туристи от предградията ще се се запътят към града преди големия футболен мач на Армията срещу Военноморския флот,провеждан всяка събота ежегодно и причинявайки доста главоболия на полицията.
Градските търговци също започват да използват "Черния петък", за да опишат дългите опашки и лудостта по пазаруването в магазините си. Поради негативните конотации бизнесмените и търговците в града се опитват безуспешно да преименуват деня на "Голям петък" през 1961 г. Черният петък не се разпространява в останалата част на страната до 1985 г. , но оттогава търговците възприемат и прегръщат името, а купувачите – сделките и пазаруването.
Днес, изключителния пазарен ден е излезнал извън границите на Щатите, стигнал е дори България, на места превръщайки се в четири дневен фарс на пазаруването с ъс съпътстващи дейности като Събота / Неделя на малкия бизнес и Кибер понеделник.