7 неща, които не знаете за Хокусай, създател на „Голямата вълна”

Влез през Facebook
Вход | Регистрация




 
Любопитно

Въпреки, че може и да не знаете името на Катсушика Хокусай, почти сигурно е, че сте виждали поне една негова творба - „Голямата вълна в Канагава” (ок. 1830 – 32) или просто прочутата „Вълна” , репродуцирана във всякакви варианти и навсякъде!

Може да се каже, че това е най-известният от всички образи в японското изкуство. На тази толкова популярна гравюра на дърво е изобразена огромна, разпенена вълна, чийто гребен се издига високо над далечната планина Фуджи. Роден в Едо (съвременното Токио) през 1760 г., влиятелният художник и автор на гравюри води живот, който е едновременно силно продуктивен и безспорно ексцентричен. Ето седем факта, които може би не знаете за Хокусай.

Katsushika Hokusai

Fine Wind, Clear Morning (Gaif^u kaisei), ca. 1800-1849

Indianapolis Museum of Art

 

1. Първоначално кариерата на Хокусай е била предопределена да полира огледала (чак до горните класове,) не да бъде художник.

В ранна възраст, Хокусай е осиновен от чичо, който притежава престижната тогава позиция да полира огледала в имението на шогуна – главнокомандващия на феодална Япония. Предполагало се, че младият Хокусай ще наследи чичо си в семейния бизнес, и той вероятно получава отлично образование и подготовка за работата си, която ще му осигури директен контакт с висшата класа. В 19-ти век в Япония, да се научиш да пишеш означава също и да можеш да рисуваш, тъй като уменията и материалите, необходими за всяка от тези дейности са почти идентични.

2. Той се мести 93 пъти и сменя името си 30 пъти.

Хокусай никога не е оставал на едно място за дълго. Той намира почистването за отблъскващо и допуска замърсяването в студиото му да стане непоносимо до степен, в която просто се изнася. Общо художникът сменя 93 жилища през целия си живот. Хокусай има проблем също и да приеме само един прякор. Въпреки, че промяната на име е било обичайно сред японските художници по това време, Хокусай преобръща тази практика, стигайки още по-далеч с ново noms d’artiste приблизително всяко десетилетие. Заедно с многобройните си неформални псевдоними, автора на гравюри притежава общо над 30 имена. Надгробният му камък носи последното му име, Gakyo Rojin Manji, което се превежда като " Стар човек, луд по живописта."

Katsushika Hokusai

Yodo River in Moonlight, ca. 1832

Ronin Gallery

3. Той е роден шоумен и прозорлив популяризатор на самия себе си.

Както разказва историята, Хокусай някога е бил призован в двора на шогуна да демонстрира своя артистичен талант. Там той рисува дълго синьо петно върху лист хартия, след това потапя краката на пиле в червена боя и да го подгонва да тича върху изображението. Така остроумно създава мотив на традиционните кленови листа, плаващи в японската река Татцута. Хокусай е притежавал умението самостоятелно да се представя и продава, рисувайки огромни картини публично с помощта на своите ученици. На фестивала в Едо през 1804 г., той рисува 180-метровия портрет на будистки монах като използва метла вместо четка. Години по-късно, той публикува най-добре продаваната си колекция от скицници с дължината на триетажна сграда, изобразяваща основателя на Дзен будизма.

4. Той също така рисува настолни игри, илюстрира книги с инструкции, прави хартиени фенери и гравирани диорами.

Хокусай е един от водещите дизайнери на играчки–отпечатъци през 19-ти век. Играчките щампи са предназначени да се изрязват от хартия и след това да се сглобяват в триизмерни диорами. Той прави също и няколко настолни игри, една от които изобразява маршрут на поклонник между Едо и близките религиозни обекти. Състояща се от няколко малки пейзажни рисунки, тази игра се явява вероятно предшественик на бъдещия му шедьовър, поредицата "Тридесет и шест изгледа от планината Фуджи" (около 1830-32). Хокусай илюстрира безброй книги с поезия и проза, и дори публикува свои собствени наръчници за начинаещи художници. Един от тези наръчници, озаглавен Хокусай Манга (1814-19) с рисунки първоначално направени за неговите ученици, се превръща в бестселър, който дава на художника първия усет за слава.

5. Той започва най-известната си творба на 70 годишна възраст.

Въпреки че Хокусай е проспериращ на средна възраст, поредица от неуспехи-периодични парализи, смъртта на втората му съпруга, и лошото поведение на своенравния му внук-го поставят в затруднено финансово състояние в по-късните му години. Като реакция на всичко това, възрастният художник пренасочва енергията си в работа, като започва известната си серия "Тридесет и шест изгледа от планината Фуджи" (която включва прочутата голяма вълна) през 1830. Друг катализатор за емблематичната серия, е въвеждането на пруското синьо на пазара. Като синтетичен пигмент, цената му се понижава толкова, че използването на сенки в щампите става възможно за първи път.

 

Katsushika Hokusai

Inume Pass in Kai Province, ca. 1830

Ronin Gallery

 

6. Той произвежда зашеметяващото число от 30 000 произведения в живота си.

Този брой се дължи отчасти на изключително дългата му кариера, която официално започва през 1779 и продължава до смъртта му през 1849 г. на възраст от 89. Хокусай е бил и невероятно продуктивен, започвал е работа по изгрев и е свършвал късно през нощта. Въпреки, че пожар в студиото му унищожава голяма част от работите му през 1839 г., се смята, че той е създал общо около 30,000 картини, скици, гравюри на дърво, и илюстрирани книги . Казват, че последните му думи, са били искане за още пет или 10 години живот, в които да рисува.

 

 

Katsushika Hokusai

The House of Broken Plates, from the series One Hundred Ghost Tales [« Manoir aux assiettes » de la série des « Cent contes aux fantômes »], ca. 1831-1832

"Hokusai" at RMN-Grand Palais, Paris (2014)

 

7. Неговите произведения оформят хода на движението на импресионистите.

Докато Хокусай е бил жив, японското правителство прилага изолационна политика, която забранява на чужденци да влизат в Япония и нейни граждани да я напускат. Този факт обаче не възпрепятства работата му да повлияе на някои от най-големите имена в западната история на изкуството. Когато Япония отваря границите си през 1850 г., произведения на Хокусай прекосяват континента и се приземяват в ръцете на художници като Клод Моне, който придобива 23 отпечатъка на японския художник. Едгар Дега също взима работи от Хокусай и по-специално хилядите скици на човешко тяло. Бързото възприемане на отпечатъците и стила на Хокусай от европейски творци може отчасти да се дължи на използването на западната въздушна перспектива с отдалечаване на гледната точка. Други графични дизайнери в Япония, използват азиатската перспектива, която позиционира отдалечени обекти на по-високо в равнината на картината, ефект, който за по-западното око изглежда така, сякаш земята се накланя нагоре.

Графични отпечатъци на "Голамата вълна" и други произведения на великият за всички времена художник Хокусай могат да си видят в София, в Галерия за Чуждестранно Изкуство, или т.нар.  сега музей "Квадрат 500".Адрес: гр. София 1000, пл. "Св. Александър Невски", ул. "19-ти февруари" №1


 

Коментари към "7 неща, които не знаете за Хокусай, създател на „Голямата вълна”":
 
Copyright © 2010 BEU All rights reserved. | Colocation @ Sofia Data Center RSS BEU.bg